آخرین تحولات پرونده «گلستان هفتم»؛ از دستور رئیس جمهور تا هشدار اژه ای

مسئولان و چهره های هر سه قوه بر برخورد قاطع با عوامل ناامنی در اتفاقات دوشنبه شب خیابان گلستان هفتم تأکید کردند. پیام تسلیت رئیس جمهور، دستور او به وزیر کشور وتاکید سخنگوی دستگاه قضا برای برخورد سریع با عوامل حادثه از جمله مهم ترین تحولات پرونده اغتشاشات دوشنبه شب بود.
به گزارش ایرنا و ایسنا، رئیس جمهور با صدور پیامی «شهادت 3 تن از سربازان رشید نیروی انتظامی و 2 تن از بسیجیان سرافراز» را تسلیت گفت و تأکید کرد: این سربازان غیور کشور که در راه ایجاد نظم و آرامش جان خود را ایثارگرانه در طبق اخلاص گذاشتند و مظلومانه به شهادت رسیدند، قطعا به عنوان شهیدان نظم و آرامش در یاد مردم جاودانه خواهند ماند. روحانی در عین حال از وزیر کشور خواست به صورت دقیق این حادثه را بررسی و تمامی عوامل ایجاد اختلال در نظم جامعه را شناسایی و گزارش شفاف و دقیقی را در اسرع وقت به افکار عمومی ارائه کند.
تقدیر روحانی از مدیریت سنجیده و مقتدرانه نیروی انتظامی
وزیران کشور و اطلاعات هم دیروز در هیئت دولت درباره اتفاقات دوشنبه خیابان گلستان هفتم گزارش دادند که رئیس جمهور پس از شنیدن این گزارش ها با تأکید بر احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع های فکری و فرهنگی گفت: برخوردهای خشونت آمیز و اهانت به پلیس را که حافظ نظم و امنیت جامعه است به هیچ وجه تحمل نمی کنیم. روحانی همچنین از مدیریت سنجیده و در عین حال مقتدرانه نیروهای عملیاتی به ویژه نیروی انتظامی قدردانی و تاکید کرد که دولت با تمام توان از حافظان امنیت کشور پشتیبانی می کند. رئیس جمهور همچنین در تماس تلفنی با سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی هم بر برخورد قاطع با قانون شکنان و بر هم زنندگان نظم عمومی و ضرورت توجه و رسیدگی به خانواده معظم این شهدا تأکید کرد.


دستور رئیس جمهور، تماس تلفنی معاون اول
واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور دیروز در حاشیه دولت با اشاره به ابراز همدردی اعضای دولت با خانواده‌های شهدای ماجرای خیابان پاسداران تصریح کرد: رئیس‌جمهور دستور دادند که در اسرع وقت به وضعیت زخمی‌‌شدگان این حادثه رسیدگی شود. در همین زمینه مقیمی استاندار تهران بعد از ظهر سه شنبه با حضور در منزل شهید محمدحسین حدادیان شهید بسیجی حادثه خیابان گلستان با خانواده این شهید دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش ایرنا جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در پیامی به فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که ضرورت تلاش برای تقویت وحدت و انسجام ملی بیش از پیش احساس می‌شود، افزود: خویشتن داری پلیس و مدیریت هوشمندانه ناآرامی‌های اخیر از نگاه هیچ ناظر منصفی پنهان نخواهند ماند.
وزیر کشور: جریان دراویش را عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم
رحمانی فضلی وزیر کشور نیز با بیان این که جریان دراویش را جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم و این اتفاقات را نباید به یک جریان بسیار بزرگ اجتماعی به نام دراویش عمومیت داد، افزود: ‌در هر کدام از اقشار و گروه‌ها افرادی هستند که به جای آن که به قانون متوسل شوند، اقدامات خود را در ورای قانون می‌دانند. در این زمینه رسانه‌های خارجی به ویژه برخی کانال‌های فضای مجازی و سایت‌ها این موضوع را به گونه‌ای مطرح کردند که به جریان دراویش در کشور منتسب شوند. وی افزود: افرادی که به دنبال قانون‌شکنی هستند، گمان نکنند که مدارا، خویشتن داری و هوشمندی ناجا ناشی از انفعال این مجموعه است بلکه با تمام برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده بود تلاش شد تا با مذاکره و صحبت  مسئله حل شود اما متاسفانه افرادی که اغتشاشگر بودند به دنبال رعایت شئون قانونی و همکاری با ناجا نبودند و به هیچ وجه حاضر به مذاکره نشدند و اقدام به انجام فعالیت‌های غیرقانونی و خشونت‌طلبانه کردند. در نهایت نیز ظرف مدت 15 دقیقه نیروی انتظامی توانست افرادی را که در آن محل بودند، بازداشت کند و به مراجع قضایی بسپارد.وی تصریح کرد: دولت، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، بسیج و سپاه به هیچ وجه در مقابل خشونت‌طلبی و افراطی‌گری و قانون‌شکنی مراعات کسی را نخواهند کرد و از قوه قضاییه انتظار می‌رود تا با همه مسببان این ماجرا برخوردی قانونی و صریح انجام دهند.
اژه ای: هر چه سریع تر پرونده عوامل اصلی این تحرکات تکمیل و تقدیم دادگاه می شود
به گزارش فارس محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی هم درباره اقدامات این قوه در خصوص حادثه منطقه پاسداران گفت: اغتشاشات خیابان گلستان هفتم اقداماتی مشابه اقدامات جریان های تکفیری و داعشی است. وی همچنین گفت: دادستانی تهران از بدو این اغتشاشات با همه قوا وارد و تاکید شده است هر چه سریع تر پرونده عوامل اصلی این تحرکات تکمیل و تقدیم دادگاه شود. معاون اول قوه قضاییه درخصوص تعداد افراد دستگیر شده گفت: در قضایای مشابهی که جریان خیابانی است افرادی ممکن است در آن لحظات و ساعات اولیه دستگیر شوند ولی به این معنا نیست که همه این ها نگهداری می‌شوند. وی ادامه داد: کسانی که گناهی نداشتند بلافاصله شناسایی و آزاد و بقیه عوامل اصلی نگهداری می‌شوند. سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این که کسانی که مجرم باشند مجازات خواهند شد گفت: به دادستان تأکید شده است که عوامل اصلی را تا شناسایی کامل و رسیدگی نهایی به پرونده به هیچ وجه آزاد نکنند.  اژه ای در تماس تلفنی با فرمانده ناجا نیز از اقدامات شایسته توأم با هوشمندی و اقتدار پلیس در ناآرامی‌های خیابان پاسداران تشکر و بر شدت مجازات قاتلان و خاطیان تاکید کرد.
درخواست بروجردی از شورای تأمین
صحن غیرعلنی مجلس و کمیسیون امنیت ملی هم دیروز شاهد جلساتی درباره این اتفاق بودند. بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که جمهوری اسلامی هیچ مشکلی با دراویش ندارد، افزود: برخورد با عوامل مخل امنیت از هر قشر و جناحی ضروری است. وی درباره بازداشت شدگان هم گفت: دقیقا مشخص نیست که همه ۳۶۰ نفر بازداشت شده از دراویش هستند یا خیر؟ زیرا در این شرایط امکان موج سواری سودجویان یا همراهی افراد وابسته به برخی گروه‌ها وجود دارد. رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین از شورای تامین خواست برای دفاع از مردم باید اختیاراتی به پلیس دهد تا امنیت را برقرار سازد.
موضع گیری های مفصل مجلسی ها
نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم با تاکید بر این که گروهی افراطی از دراویش اتفاقات خیابان گلستان هفتم را رقم زدند، گفت: این گروه افراطی مسلک دراویش را قبول ندارند از این رو باید حساب آن ها را از دراویش جدا کرد. به گزارش ایسنا وی افزود: اسناد و مدارک متقنی از ارتباطات و نقش گروه‌های معاند و ضد انقلاب در این درگیری‌ها داریم. به گفته نقوی حسینی اغتشاش گران با پوشش دراویش وارد این معرکه شدند و با خارج از کشور، سایت‌ها و گروه‌های ضد انقلابی ارتباط داشتند. نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ضمن تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس، گفت: کسی که ماموران نیروی انتظامی را به شهادت رساند برادر فرد سارق بود.
روایت حاجی دلیگانی از نقش عوامل خارجی در پشت صحنه نا آرامی ها
به  گزارش فارس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر هم افزود: در این جلسه رؤسای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین شوراها و امور داخلی کشور بر این نکته تأکید داشتند که آمریکایی‌ها پشت صحنه این ناآرامی‌ها بودند و آمریکا تلاش داشت تا با ایجاد این ناآرامی‌ها حماسه حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را تحت‌الشعاع قرار دهد. همزمان با این اظهارات سرکرده گروهک تروریستی منافقین هم از برخورد با اغتشاش گران انتقاد کرد.
نماینده گناباد: رسانه ها از پسوند گنابادی برای توصیف آشوبگران استفاده نکنند
در اظهارنظری دیگر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس گفت: اگر دولت نمی تواند این موضوع را جمع کند بهتر است وزیر کشور استعفا دهد و از مردم عذرخواهی کند. حمید بنایی نماینده مردم گناباد در مجلس هم از رسانه خواست از پسوند گنابادی برای توصیف آشوبگران استفاده نکنند. در همین حال روز گذشته نیز جمعی  از مردم گناباد با تجمع در حوزه علمیه این شهر اغتشاشات افراد منتسب به دراویش را محکوم کردند.
ابراز برائت  جمعی ازدراویش از اغتشاشات تهران
همچنین در بیانیه ای که فارس از جمعی از دراویش منتشر کرد، از جنایت خیابان گلستان هفتم ابراز برائت شده و آمده است: ما جمعی از فقرای گنابادی، سفره خود را از این سالوسان ریاکار و اغتشاش‌گر جدا می‌دانیم و بابت این بلیات از ملت و نظام، صمیمانه عذرخواهی می‌کنیم. در انتهای این بیانیه نیز تأکید شده است: «چنانچه رویکرد مماشات زعما و قطب سلسله، همچنان تداوم یابد و باز هم مجالی برای تحرکات این خیل منجذب قدرت فراهم آید، این‌بار سکوت و صبر را جایز ندانسته و به نحوی شایسته اقدام خواهیم کرد.»
امروز تشییع شهدای خیابان گلستان هفتم
گفتنی است پیکر پاک استوار دوم رضا امامی، استوار دوم محمدعلی بایرامی و سرباز رضا مرادی علمدار شهدای یگان امداد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ امروز ساعت ۹ صبح از ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تشییع می شوند. در همین حال به گزارش ایسنا، یک منبع مطلع خبر کشته شدن سه تن از دراویش در ناآرامی های اخیر خیابان پاسداران تهران را تکذیب کرد. وی با اشاره به منابع منتشر کننده این شایعه گفت: پیش از این نیز همین منابع در خبری اقدام به انتشار تصاویری از راننده اتوبوس مرگ که منجر به شهادت سه تن از عوامل فداکار و حافظ امنیت و آرامش در نیروی انتظامی شده بود کردند و مدعی شده بودند این فرد نیز کشته شده است و در تصاویر خود برای  مظلومیت قاتل فضاسازی کردند که با مصاحبه تلویزیونی این فرد کذب بودن این ادعا نیز مشخص شد.
توئیت جدید مهاجرانی
مهاجرانی وزیر اسبق ارشاد نیز در توئیتر خود نوشت: اگر اتفاق برعکس افتاده بود و یکی از دراویش در درگیری کشته شده بود  -که خدا را شکر از دراویش کسی کشته نشده است - آن مرحوم را در همین توئیتر و فیس بوک و اینستاگرام، تبدیل می کردند به منصور حلاج و عین القضات یا سهروردی! یک قهرمان ملی عارف از جنازه اش می پرداختند و می ساختند.